سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تفاوت سنگ طبیعی و مصنوعی در ساختمان

نظر

معرفی انواع سنگ ساختمانی

مهمترین موضوعی که باید به خاطر داشته باشید این است که دو نوع سنگ وجود دارد: سنگ های طبیعی و سنگ های مصنوعی

سنگ های مصنوعی همانطور که از نامش پیداست به سنگ های ساخته شده توسط انسان گفته می شود.

حال سنگ های طبیعی که توسط طبیعت و در دل کوه ها و چشمه ها تشکیل می شوند نیز انواع مختلفی دارند که مهم ترین آنها که در کشور ما نیز به میزان زیادی استخراج می شوند عبارتند از:

 

  • تراورتن
  • مرمریت
  • کریستال
  • گرانیت
  • لایمستون
  • سنداستون
  • مرمر
  • ترامیت
  • تراونیکس

از طرفی در صورتی که به دنبال سنگ های مصنوعی نیز هستید آنها نیز انواع مختلفی دارند مانند:

 

  • سنگ مصنوعی گرانیت و مرمر
  • سنگ مصنوعی کورین
  • سنگ مصنوعی کوراتز

و……

در ادامه این مطلب به مقایسه سنگ طبیعی و مصنوعی می پردازیم.

سنگ طبیعی

به سنگ هایی که به صورت مستقیم از دل زمین استخراج شده و تنها فرآوری هایی همچون برش و ساب روی آن ها اعمال می شود، سنگ طبیعی یا سنگ ساختمانی گفته می شود. البته سنگ های طبیعی دنیای متفاوت و مربوط به خود را دارند و در مواردی شاهد اضافه کردن متریال هایی جهت دوام بیشتر به سنگ هستیم اما در کل آن سنگ طبیعی نامیده و تلقی می شود. از مهم ترین سنگ های طبیعی که بر اساس جنس طبقه بندی می شوند می توانیم به تراورتن، مرمریت، سنگ گرانیت، مرمر، لایمستون و چینی کریستال ها اشاره کنیم. هر یک از سنگ های نام برده شده در بالا برای موارد مربوط به خود می توانند بهترین گزینه تلقی شوند و اگر در مکان نامناسب قرار گیرند، بدترین کارایی را خواهند داشت. به طور مثال سنگ تراورتن که برای نما مناسب است نباید به عنوان سنگ پله استفاده شود.

همچنین اگر سنگ ساختمانی طبیعی را از نظر مقاومت با مصالح دیگر مقایسه کنیم، حتی با سنگ مصنوعی، مقاومت هیچ کدام از سنگ طبیعی بیشتر نمی باشد. سنگ ساختمانی طبیعی در برابر عوامل مختلف مانند تغییرات آب و هوا، ضربه، مواد اسیدی، جذب آب، … مقاوم می باشد.

از دیگر ویژگی های سنگ طبیعی می توان به عایق بودن آن اشاره کرد. این سنگها در برابر هدر رفت انرژی و گاها صدا عایق بسیار خوبی می باشند.

 

سنگ مصنوعی

به دسته سنگ هایی گفته می شود که می توانند ازترکیب مواد و متریال هایی همچون مواد پلیمری، پلیمرپلاست، پودر های پگمنت و پودر های سنگی بدست آیند. تقریبا صد ها مدل سنگ مصنوعی در بازار ایران و جهان وجود دارد که هر یک کیفیت و دوام متفاوتی با دیگری دارند و به بیان بسیار ساده نوع تولید و هزینه های انجام گرفته روی سنگ می تواند مشخص کننده ماندگاری آن باشد. 

سنگ مصنوعی به دلیل همین مصنوعی بودنش، هم وزن سبکتری در مقایسه با سنگ طبیعی دارد و هم ارزان تر می باشد. درنتیجه زمان نصب آنها کمتر است.

سنگهای طبیعی و مصنوعی را می توان در همه قسمت های ساختمان استفاده کرد. بنا بر اطلاعاتی که در بالا گفتیم اگر زیبایی سنگ برایتان مهم است، از سنگ طبیعی استفاده کنید.

 

کاربری سنگ طبیعی

تقریبا در تمامی مراحل ساخت و ساز می توانیم از سنگ طبیعی بهره مند شویم. سنگ تراورتن که برای نمای بیرونی مناسب است می تواند در هر شهر کشور با هر آب و هوایی اجرا شده و به صورت همشگی روی نما خودنمایی کند. سنگ های گرانیت، مرمریت و سنگ چینی کریستال ها از جمله سنگ هایی هستند که در فضاهای داخلی و دکوراسیون ها مورد استفاده و اجرا قرار می گیرند. سنگ پله، سنگ کف و سنگ های بدنه های داخلی می توانند از هر سه جنس نام برده شده کار شوند و بهترین عملکرد را از خود نشان دهند. در بین سنگ های نامید شده ما در ایران سنگ، گرانیت را بهترین و ماندگار ترین می دانیم. پس از آن چینی و مرمریت نیز می توانند اجرا شوند.

 

کاربری سنگ مصنوعی

حقیقت امر این است که ما به هیچ عنوان اجرای سنگ مصنوعی را در بیرون ساختمان توصیه نمی کنیم. تولید کنندگان سنگ مصنوعی بسیاری را در کشور داریم که مدعی هستند می توانیم از سنگ مصنوعی نیز در فضاهای باز و کاربری های بیرون استفاده کنیم اما ایران سنگ این موضوع را تایید نمی کند. دلیل هم این است که ما هیچ گاه خانه ای را ندیده ایم که سنگ مصنوعی را به طور مثال 5 سال پیش کار کرده باشد و مشکلی پیش نیامده باشد. به زبان ساده تر ما نمی توانیم مطمئن باشیم که صحبت های تضمین کیفیت و ثبات رنگ برای سنگ مصنوعی درست باشد چرا که تا به امروز امتحان خود را به خوبی پس نداده است. اما بالعکس، ما می توانیم از انواع سنگ های مصنوعی در تمامی کاربری های داخلی استفاده کنیم. سنگ راه پله، بدنه های داخلی مانند دیوار پارکینگ و دیوار های انبار و پیلوت می توانند بهترین مکان برای اجرای مصنوعی ها باشند.

 

 

برای منزل شخصی ام، سنگ مصنوعی کار کنم یا طبیعی؟

می دانیم که هیچ چیزی نمی تواند جایگزین سنگ شود. سنگ طبیعی از هزاران سال پیش تا به کنون در آثار و ساختمان های تاریخی کشورمان استفاده شده و دوام و ماندگاری آن را به چشم دیده ایم. ازطرفی، زیبایی خارق العاده و طبیعی که هر سنگ متناسب با جنس و معدنی که دارد خود به تنهایی می تواند این دلیل را محکم تر سازد. همچنین هیچ گاه نمی توانیم سنگ طبیعی را با هیچ متریال دیگری مقایسه کنیم.

اما در مواردی که با توجه به قیمت سنگ طبیعی و توان خریدی که داریم بالاجبار به سراغ مصنوعی ها می وریم، باید بهترین نوع آن را انتخاب کنیم. در واقع پیشنهاد ما این است که اگر با توجه به محدودیت مالی قصد اجرای سنگ مصنوعی داریم تا حد امکان فضای داخلی خانه را مصنوعی کار کنیم. چرا که با توجه به هزینه های بنایی و متریال و ساخت و ساز، اجرای محصول ضعیف اصلا منطقی نبوده و در صورت خراب شدن با دوباره کاری مواجه خواهیم بود.