سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با سنگ پلاک

نظر

آشنایی با سنگ پلاک

سنگ پلاک یکی از پرکاربرد ترین سنگ های ساختمانی است که اغلب برای تزئین نمای بیرونی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. این سنگ ها علاوه بر زیبا کردن نمای بیرونی ساختمان، مقاومت آن را نیز افزایش خواهند داد؛ از همین رو این سنگ ها باید از ویژگی های خاصی برخوردار باشند. در ادامه این مقاله نگاهی اجمالی به سنگ پلاک، انواع و کاربرد آن خواهیم انداخت.

 

سنگ پلاک چیست؟

سنگ های برای این که در ساختمان سازی قابل استفاده باشند باید در ابتدا راهی کارگاه های سنگ بری شوند. در کارگاه های سنگ بری سنگ را بر اساس کاربرد مورد نظر و نوع سفارش برش می دهند. سنگ پلاک به دسته ای از سنگ ها که غالبا کاربرد تزیینی دارند گفته می شود.

تفاوت سنگ پلاک در شیوه فرآوری آن است. سنگ ها در کارگاه های برش سنگ در ابعاد رایج برش داده می شوند. پس از این مرحله سنگ صیقل داده شده و براق می شود. سنگ پلاک از نظر ظاهری زیبا است و مورد توجه قرار دارد.

آشنایی با سنگ پلاک

در حدو 50 سال است که از این نوع سنگ در ایران استفاده می نمایند که مرهون ورود تجهیزات پیشرفته برای فرآوری و برش سنگ است.

سنگ پلاک به جنس خاصی از سنگ ها اشاره ندارد. می توان از هر نوع سنگی که بتوان آن را فرآوری کرد تا به ویژگی های سنگ پلاک برسد، در تولید استفاده نمود.

 

 

ابعاد سنگ پلاک

تفاوت آن در ظاهر با انواع دیگر سنگ های ساختمانی، از ویژگی های بارز سنگ پلاک است. سنگ پلاک در ابعاد مختلف و با ضخامت های منظم کات می شود. سپس سطح آن با ساب براق، صیقلی خواهد شد. برش سنگ های ساختمانی با استفاده از ابزار پیشرفته و با دقت بالا انجام می‌شود. علاوه بر پلاک، سنگ ها در ابعاد تایل و اسلب نیز فرآوری می شوند. قطعات سنگ تایل در ابعاد مربع یا مستطیل مثل 40*40 یا 40 طولی و سنگ اسلب در سایز بزرگ تر تولید می‌شود.

 

ضخامت سنگ های پلاک

ضخامت سنگ های طولی می تواند طبق کاربرد آن و یا سفارش مشتری متفاوت باشد. مثلا برای سنگ های کف یا نما با ضخامت های 1.7 تا 2 سانت برش داده می شود و برای پله ضخامت آن 3 تا 4 سانت تغییر می کند.

 

انواع سنگ های پلاک

  • سنگ پلاک تراورتن
  • سنگ پلاک مرمریت
  • سنگ پلاک گرانیت
  • سنگ پلاک چینی

 

ویژگی های سنگ پلاک چیست؟

زیبایی به عنوان اصلی ترین ویژگی سنگ پلاک است که به دلیل سطح صاف و براق آن می باشد. سنگ پلاک در برابر شرایط جوی مختلف یعنی سرما و گرما مقاومت بالایی دارد. این نوع سنگ چسبندگی بالایی دارد که به واسطه آن به خوبی به سطح زیرین خود اتصال می یابد.

این ویژگی از سقوط و جدا شدن سنگ جلوگیری می کند. چگالی و وزن سنگ پلاک نیز بسیار کم است که یک ویژگی مهم در کاهش بار ساختمان است. این نوع سنگ به راحتی آلوده نمی شود و تمیز کردن آن ساده و سریع است.

آشنایی با سنگ پلاک

 

کاربرد سنگ پلاک

کاربرد سنگ پلاک بسیار زیاد است و بستگی به نوع سنگ پلاک ساختمانی نیز دارد. برخی از انواع کاربرد سنگ های پلاک را در زیر آورده ایم:

سنگ پلاک نما: استفاده از انواع سنگ های ساختمانی در نما، جلوه ای خاص به آن می بخشد. سطح صاف و صیقلی سنگ ساختمانی با زیبایی طبیعی اش یکی از نقاط قوت ساختمان‌ به شمار می رود. از سنگ ساختمانی برای ایجاد نماهای رومی، کلاسیک و مدرن استفاده می‌شود.

سنگ پلاک کف: سنگ ساختمانی بخاطر استحکام، زیبایی و دوام گزینه معقولی برای استفاده به عنوان کفپوش ساختمان‌های اداری، آموزشی، مسکونی، تجاری و دیگر کاربری ها هستند.

سنگ های تزئینی: ایجاد فضایی منحصربفرد در دکوراسیون داخلی یکی دیگر از موارد کاربرد سنگ های پلاک است. سنگ پشت تلویزیون از نمونه های پرکاربرد سنگ پلاک است.

سنگ پله: کاربرد مهم و رایج دیگر این سنگ پلاک، بخش‌های مختلف پله و دیواره های راه پله می باشد.

 

قیمت سنگ پلاک

قیمت سنگ ها به عواملی چون ضخامت، نوع سنگ، قد و پای سنگ و فرآوری سنگ بستگی دارد. به طوری که هر چه سنگ قد و پای بلند تر یا همان طول بیشتری داشته باشد از قیمت بیشتری برخوردار است.

از دیگر انواع سنگ ها از نظر ابعاد برش می توان به سنگ های تایل و اسلب نیز اشاره کرد.