سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ابعاد استاندارد سنگ ساختمانی

نظر

سنگ ساختمانی کاربردهای مختلفی دارد اما دنیای این محصول بسیار گسترده است و به دلیل مزیت تنوع بسیار بالایی که دارد می تواند نیاز صفر تا صد مشتری را برآورده کند. در مطالب بعدی سعی می کنیم اطلاعاتی در مورد سنگ های ساختمانی با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم پس با ما همراه باشید.

بزرگترین اندازه ای که می توان از سنگ مکعب برش داد، اسلب است. اندازه های استاندارد برای اسلب ها معمولاً بزرگتر از 120 در 220 سانتی متر است. ابعاد استاندارد سنگ اسلب در همه جهان یکسان و مورد تایید است و در تمام دنیا شناخته شده است، سنگبری و اندازه های استاندارد معمولا با توجه به سایز اسلب سنگ انجام می شود. تخته سنگ معمولاً سه یا چهار متر طول و دو یا سه متر عرض دارد.

 

اندازه های استاندارد سنگ های ایرانی چیست؟

سنگ های اسلب معمولا برای نمای ساختمان استفاده نمی شوند، بیشتر از سنگ های طولی برای نما استفاده می شوند. در مورد ابعاد استاندارد نماهای سنگی می توان گفت که بیشترین عرض استاندارد در ایران 40 سانتی متر و در برخی از کشورها 60 سانتی متر است. ابعاد نماهای گرانیتی با سنگ تراورتن یا مرمر متفاوت است که از انواع سنگ های تزئینی برای فضای داخلی خانه نیز هستند. زیرا هر کدام ضخامت و بافت منحصر به فرد خود را دارند.

 

اندازه کوپ سنگ

سنگ های کوپ به عنوان سنگ های جدا شده از سینه معدن شناخته می شوند و بسیار ارزشمند هستند. شکل این سنگ شش ضلعی است و عموماً با دستگاه های بسیار پیشرفته تراش و فرآوری می شود. شاید همیشه کوپ سنگ شش وجهی نباشد و با شکل های هندسی متفاوت تری به بازار فروش عرضه شود. به دلیل وجود شکاف های احتمالی در جام سنگی، شکل مکعبی منظم خود را حفظ کرده و هندسه بارزتری به خود می گیرد. از آنجایی که جام سنگی بسیار بزرگ و چندین تن وزن دارد، حمل و جابجایی آن دشوار است. بنابراین آن را با اره زنجیری یا سنگ شکن های مختلف دنبال کنید و سپس به کارخانه سنگبری انتقال دهید.

 

سنگ کوپ مرغوب چه ابعادی دارد؟

سنگ کوپ مرغوب دارای سایز شش ضلعی می باشد که هر چه مکعب منظم و صاف تر باشد کیفیت بالاتری به نظر مصرف کننده می رسد. هر چه سنگ های قیمتی کاپ در حین برش و جابجایی خود مراقبت بیشتری داشته باشند و اندازه آن ها بیشتر به دست مصرف کننده برسد، به صرفه تر خواهد بود.

 

سنگ صورت تراورتن، پرکاربردترین سنگ نما

سنگ تراورتن برای پله، نما و کف ساختمان استفاده می شود. سنگ های تراورتن بر اساس نیاز و خواسته مشتری با استفاده از تجهیزات پیشرفته برش اندازه می شوند. سنگ تراورتن برای پله ها به ضخامت 3 سانتی متر و برای نمای رومی 4 سانتی متر برش داده می شود.

 

ابعاد سنگ لاشه

سنگ خرد شده در ضخامت های مختلف وجود دارد. حتی در یک قطعه، ضخامت ممکن است از مکانی به مکان دیگر متفاوت باشد. این ضخامت می تواند از چند میلی متر در لبه ها تا چند سانتی متر در قسمت های دیگر متفاوت باشد. سنگ های لاشه به دو صورت طبیعی و جلا یافت می شود.

 

اگر سنگ خرد شده مستقیماً از کوه، رودخانه یا انفجار به عنوان سنگفرش استفاده شود به آن سنگ خرد شده طبیعی می گویند. اما اگر از ابزاری برای تراش لبه های تیز سنگ استفاده شود، سنگ مورد نیاز سنگ معدن خواهد بود.

 

برای انواع سنگ های لاشه سایز مشخصی وجود ندارد و با توجه به نیاز مشتریان در اندازه های مختلف موجود می باشد. اندازه این سنگ می تواند از چند سانتی متر تا حدود یک متر یا بیشتر متغیر باشد.

این سنگ ها معمولاً برای پیاده روها و پیاده روها و همچنین برای ساخت مسیرها در باغ ها استفاده می شوند.

 

اما اگر همین سنگ لاشه به شکل منظم تری خارج شود به آن سنگ مالون می گویند. اندازه این سنگ بین 20 تا 30 سانتی متر متغیر است. مالون برای نمای محوطه‌های حیاط و باغ، پل‌های سطح شهر، دیوارهای تونل و ساختمان‌های رومیزی استفاده می‌شود.

 

 

سنگ اسلب

یکی از انواع سنگ ساختمانی، اسلب است. هنگامی که سنگ کوپ به سنگ بری آورده می شود، آن را تقریباً به همان اندازه اما ضخامت کمتر (معمولاً بیش از 2 سانتی متر) برش می دهند تا اسلب بدست آید.

 

این سنگ ها با توجه به اندازه کوپ یا بلوک سنگ در اندازه های مختلفی وجود دارند. آنها معمولا مربع یا مستطیل شکل هستند. طول و عرض تخته های سنگی بیش از 80 سانتی متر و گاهی تا چند متر می رسد.

 

یکی از ویژگی‌های مهم در سنگ‌های با ابعاد اسلب، ایجاد طرح‌های بوک مچ و فورمچ در آن‌هاست که سبب می‌شود زیبایی آن‌ها چندین برابر شود.

از سنگ‌های اسلب معمولاً در کفپوش ساختمان‌ها و لابی‌های بسیار بزرگ و لوکس استفاده می‌شود. البته در ساختمان‌های با دیوارهای بسیار بزرگ از آن‌ها به عنوان نمای دیوار و سنگ دیوار نیز استفاده می‌شود.

 

اندازه سنگ تایل

سنگ های تایل با رنگ ها و اندازه های متنوع و طولی در حدود 40 سانتی متر یکی پس از دیگری وارد بازار می شود. سایزهای استاندارد سنگ تایل از سایز 40*40? شروع و تا سایز 50*50?، سایز 60*60?، سایز 80*80? و سنگ تایل یا 40 طولی ادامه پیدا می کند.

 

سنگ تایلی (tile) یکی از انواع سایز سنگ ساختمانی

یکی از پرکاربردترین انواع سنگ ساختمانی اندازه‌ی تایلی است.سنگ ساختمانی در این ابعاد به شکل‌های مربعی و مستطیلی یافت می‌شود. معمولاً سنگ‌های مربعی برای کفپوش ساختمان یا سنگ کف و همچنین کف روف گاردن به عنوان سنگ روف گاردن استفاده می‌شود.

سنگ مستطیل یا به اصطلاح طولی نیز برای نمای اصلی و داخلی ساختمان ها به کرات استفاده می شود. دلیل این امر زیبایی و تناسب سنگ های بلند با نما و امکان تمایل بهتر مربع و سنگ های کوچکتر در کف است.

 

سنگ‌های تایلی مربعی در سایزهای 30*30، 40*40، 50*50، 60*60 و 80*80. از طرفی سنگ های بلند با عرض ثابت (معمولاً 40 سانتی متر) در طول های آزاد به فروش می رسند. پس وقتی از سنگ 40 بلند صحبت می شود به معنای سنگی با عرض 40 سانتی متر و طول متغیر است.

 

کلام آخر پیرامون اندازه استاندارد سنگ

همانطور که در مقاله قبلی خواندید، سنگ های ساختمانی از نظر اندازه بسیار متفاوت هستند و هرکسی با توجه به نیاز خود انتخاب می کند. اندازه های مختلف و تم های رنگی سنگ های ساختمانی، اهمیت استفاده از سنگ های کاربردی و مطلوب برای ساخت و ساز را از صفر تا صد به شما می دهد.